Külföldi traktorok  

   Hazánkban a külföldi importból származó mezőgazdasági erőgépek első megjelenése egészen az 1950-es évek elejéig nyúlik vissza, pontosabban a II. Világháború után kezdődött el a külföldi gyártású traktorok beáramlása hazánkba, bővítve ezzel akkori mezőgazdaságunk gépesítettségét. A Hofherr gyár évi traktorgyártási termelése, az államosítás előtt csak 400-500 darab volt, amit túlnyomó részt exportra értékesítettek. Az 50-es évek elején az Államosítás idején az Állami Gazdaságok és SZ-ek megalakulásakor több ezer darabos erőgépparkra lett igény a mezőgazdaságban. Az izzófejes traktorok mellet megjelentek az univerzális diesel traktorok a Zetor 25 és 25K típusokkal az élen, illetve megindult a nehéz talajmunkák elvégzéséhez szükséges Orosz KD, DT lánctalpas traktorok behozatala is. Az igazi fordulópontot az 1960-as évek jelentették, hisz még az első felében megjelentek a szomszéd országok újabb és újabb gyártmányai, amelyek egy csapásra népszerűek lettek. A Zetor típusok fülkés változatainak megjelenése (Super, 3011) 1962-63 tájékán nagy fejlődést eredményeztek a mezőgazdaságunkban a gyors és hatékony szállítás elterjedésében, mivel a mi hazai gyártású Dutra összkerekes traktoraink ugyan nagy vonóerővel, de viszonylag alacsony menetsebességgel rendelkeztek. Megjelentek 1961-ben az első MTZ traktorok és azok Román hasonmásai, az UTOS elnevezésű erőgépek. Ezek még nyitott traktorok voltak fülke nélkül, bár az MTZ traktorokra az itthoni gépjavító vállalatok készítettek zárt kétajtós vezetőfülkét. Nagy feltűnést keltett az érdekes kivitelű RS-09-es NDK gyártmányú többcélú eszközhordozó erőgép, melyeknek a legjobban a sorművelésű kultúrákban vették a hasznát. 1967-ben eljutott hozzánk is az orosz  slágertraktor az MTZ-50-es amely egy csapára olyan népszerű lett, mint amilyen egy addigi import típus sem volt. Univerzális zárt fülkés, közepes motorteljesítményű, állítható nyomtávú, nagy menetsebességű traktor volt, amelyet ugyan az oroszok gyártottak segédmellsőkerékhajtású 52-jelű kivitelben is, de hozzánk csak a hátsó kerékhajtású 50-es változat érkezett, hisz ekkor kis hazánk még nagyon jó kialakítású összkerekes traktorokat gyártott. Közben a lánctalpas traktorok terén is teljesítmény növekedés történt, kifejlesztették a DT-75 és SZ-100 típusokat, amelyek már 80-100 LE motorteljesítményű erőgépek voltak. Ennek ellenére az univerzális traktorok elterjedése mind inkább háttérbe szorította a lánctalpas járószerkezetű traktorok használatát.
     A legnagyobb áttörés 1970-ben következett be, a külföldi traktorok behozatalában, mert ekkor, az amerikai mintára megalakult termelési rendszerek (IKR, KITE, KSZE) közreműködésével, egyedülállóan a szocialista országok között, hazánkba tőkés importból származó amerikai gyártmányú erőgépek érkeztek. John Deere-4630, IH-1066 és 1466, Steiger Panther stb. A magyar mezőgazdaságnak egyre nagyobb teljesítményű középnehéz univerzális traktorokra volt szüksége a hatalmas termésátlagú, nagy táblák műveléséhez és a betakarítással járó anyagmozgatási munkákhoz. A lánctalpas traktorok keresletének visszaszorulását látva 1972-ben az orosz mezőgépipar is kifejlesztette a hasonló vonóerejű kerekes traktorcsaládját a T-150K típust, melynek mind mezőgazdasági, mind pedig építőipari illetve honvédségi változatát is gyártották. A csuklós törzskormányzású traktor 150-160 LE-s motorral és nagy sebességhatárokkal rendelkezett. Képes volt 4 ekefejjel mélyszántásra de ugyancsak jól használható volt két 6 tonnás pótkocsival nagy teljesítményű szállításra is. Gyártották lánctalpas járószerkezettel és dózerlappal is. Hamar népszerű lett és a magyar mezőgazdaságban, és nagy darabszámban lett jelen néhány év alatt.  A szovjet traktorgyártás másik nagy dobása az 1974-ben piacra dobott MTZ-80/82-es sorozatú Belarus traktorok voltak. Könnyű kormányozhatóságú, közel 40 km/h vontatási sebességre képes traktorok, 8-10 tonna teher nagy tempóval történő szállítására is képesek voltak, 18 fokozatú szorzó váltójúk segítségével. Itt már mind a hátsókerékhajtású, mind pedig a segédmellsőkerekes kivitel is megjelent mezőgazdaságunkban. Népszerűségét és igénytelenségét nem érdemes több sorban ecsetelni hisz mindenki tudja, hogy mezőgazdaságunk erőgépparkjának gerincét napjainkban is a Belarus-MTZ típusú traktorok alkotják. Az oroszok az NDK RS-09-es traktor mintájára kifejlesztettek egy hasonló kialakítású léghűtéses T-16 elnevezésű erőgépet. Időközben a Zetor traktorgyár termékei az MTZ típusok megjelenésével és elterjedésével kicsit háttérbe szorultak, de a gyártó hamar rájött, hogy új teljesítménykategóriát kell megcéloznia. Így a meglévő könnyű univerzális traktorcsaládjuk továbbfejlesztése mellett, még a hetvenes évek közepén kigördültek a gyártósorról a vadonatúj Zetor Crystal traktorcsalád különböző méretű változatai, amelyekből a 12011/12045 1976-ban került forgalmazásra itthon, a bemutatást követően. Majd 1979-ben megjelent a nagyobb testvérük a 160 lóerős 16045 jelzésű összkerékmeghajtású traktor is. Meg kell említeni, hogy a nehéz szántó traktorok kategóriájában is volt újdonság, a Kirovec traktorok bemutatkozásával, de ezek nem tudtak nagy teret hódítani maguknak, mivel a Magyar traktorgyártás 1975-től történő átszervezésével, hazánk a Kirovec típusoknál sokkal korszerűbb kialakítású nehéz szántó traktorokat gyártott amerikai licenc alapján.
     A 80-as évek leges legelején új gyártmányok sora jelent meg az országba importált traktorok palettáján. Megérkeztek a Fortschritt ZT 300/303 erőgépek amelyek IFA és Fortschritt fődarabokból lettek kifejlesztve, viszont itthoni forgalmazásuk csak 12 évvel a megjelenés után történt meg, a Bajai Kukorica Termelési Rendszer közreműködésével. Az orosz MTZ típusok új egységes panorámaablakozású, a korábbitól jóval komfortosabb biztonsági fülkét kaptak, és megjelentek az MTZ-550/552 típusok melyekben a régi MTZ-50-es motorja volt még, de már az új fülkével rendelkezett ez is. A brassói Román Traktorgyár az UTB új típusai is megérkeztek hazánkba, amelyek közül leginkább az UTB U-340, U-445 és a nagyobb U-650 típusok terjedtek el. Az IKR Bábolna gépbeszerzési megállapodást kötött az olasz Fiatagri céggel melynek eredményeképpen sok egyéb olasz gyártmányú mezőgazdasági gép mellett (Hesston, Laverda) megindult az Fiat 1880 DT majd később a 180-90 DT traktorok behozatala, melyek rendkívül népszerűek lettek a termelési rendszer taggazdaságaiban, így a KITE és a KSZE is csatlakozott a beszerzéshez. Ezzel csakhamar országosan ismert márkák lettek. Megjelentek a hazánkban már jól ismert amerikai IH és John Deere traktorok újabb gyártmányai, amelyek lényegében a korábbi típusok módosított, növelt motorteljesítményű korszerűsített változatai voltak (IH-5288/5488 IH-3588, John Deere-4640 és 4650, Case-3394).  1985-ben A Zetor Crystalok második generációjának a forgalmazása is megindult és rá 1 évre megérkezett hazánkba a Fortschritt ZT-323/A traktorok első szállítmánya is.  1988-ban befutott a Zetor Crystal traktorok harmadik generációja is. Még ugyanebben az évben 100 darab új fejlesztésű John Deere-4755 traktor behozatala indult meg. A rendszerváltás előtt nagyon felgyorsultak az események. A Rendszerváltozás szelét érezvén minden traktorgyár újabb és újabb fejlesztésű traktorokkal jelent meg. Magyarországon eddig nem nagyon ismert márkák néhány típusából is érkezett gépvizsgálatra, majd néhány darabos beszerzésük is megtörtént. Így bővült traktorparkunk az elismert a Mercedes MB Trac-1500 és 1600 traktorokkal, a Case és az IH gyár 1985-ös egyesülésének eredményével a Case-IH Magnummal, a Renault-155-54 TZ-vel, az Osztrák szomszédunk méltán híres Steyr traktoraival és eszközhordozóival, a német Fendt, a Favorit típusokkal, az amerikai White és Caterpillar erőgépekkel. A rendszerváltást követően, megnyíltak hazánk kapui a traktorgyártók előtt, és azóta is minden jelentősebb mezőgazdasági erőgépek gyártásával foglalkozó cég képviselteti magát Magyarországon több-kevesebb sikerrel. A rendszerváltás egyik legnagyobb vesztese a hazai traktorgyártásunk lett, amely sem árban, sem előállítási költségekben nem bírta a versenyt a külföldről érkező traktoráradattal. A magyar mezőgazdaság és a birtokrendszer átrendeződésével folyamatosan csökkent a kereslet, a nagyteljesítményű nehéz traktorai iránt.

 
                              DT-75 USz-4 lánctalpas traktor
              
                               (Szovjetunió)
                                                                                   

  A DT-75 traktor a nagy teljesítményt igénylő föld- és meliorációs munkák erőgépe. A mezőgazdaságban függesztett, féligfüggesztett és vontatott hidraulikus vezérlésű és vezérlés nélküli nagyteljesítményű munkagépek üzemeltetéséhez használható, de jól alkalmazható az építőiparban, útépítésnél, talajjavítási munkáknál. A maximális vonóerő kifejtése érdekében nyomatéknövelő berendezéssel is felszerelték, amely 25%-os vonóerőnövekedést eredményez bármely sebességfokozatnál. A traktor alacsony talajnyomása védi a talajt a roncsolódástól, elporosodástól. És egyben lehetőséget nyújt a láptalajok művelésére is. A munkagépek csatlakoztatására, kiemelésére hárompont felfüggesztéssel és vonószemmel látták el. A munkagépek meghajtására  hagyományos 6 bordás TLT-vel rendelkezik, amely motorfordulattól függő. A traktor kétféle típusban került forgalomba hazánkban: DT-75 SZ4 és DT-75 SZ3.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                                   T-54 V lánctalpas traktor
              
                      (Bolgár Népköztársaság)
                                                                                   

  A T-54V traktor 20 kN vonóerőosztályba tartozó, keskeny nyomtávolságú, félig önhordó vázú lánctalpas traktor. Rendeltetése függesztett, féligfüggesztett és vontatott munkagépekkel kapcsolva 1,5 és 2 m telepítésű szőlőültetvények és gyümölcsösök sorközeinek talajművelése, szőlőtövek fedése és nyitása. A motor soros elrendezésű, négyhengeres, vízhűtéses, négyütemű, örvénykamrás dízelmotor. A főtengelykapcsoló egytárcsás, száraz dörzskapcsoló, amely mechanikusan, pedállal működtethető. A sebességváltómű mechanikus, 5 fokozatú, tolófogaskerekes. A szorzófokozattal együtt összesen 8 előremeneti és 2 hátrameneti fokozat kapcsolható. A járószerkezet lánckocsis megoldású, a lánckocsi 4 támgörgőből, 1 tartógörgőből, tengelyből, feszítőszerkezetből és vezetőkerékből áll. A TLT fordulatszáma motorfordulatszám illetve sebességarányos. A vezetőfülke teljesen zárt, hátsó ablaka nyitható. A függesztőszerkezet hárompont rendszerű.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                               T-130 1G-3 lánctalpas traktor
              
                               (Szovjetunió)
                                                                                   

  A T-130 1G-3 traktor az 50 kN vonóerőosztályba tartozó lánctalpas erőgép. A traktor szkréper ládával, tolólappal, gréderrel, árokásóval és más útépítő berendezéssel, illetve mezőgazdasági munkagéppel üzemeltetve tereprendezési munkákra, valamint a szántóföldi talajelőkészítési munkákra használható. A traktor motorja négyhengeres, négyütemű, soros elrendezésű, turbófeltöltős, közvetlen befecskendezésű dízelmotor, melynek indítása kétütemű benzinmotorral, míg az indítómotor indítása villamos önindítóval történik. A főtengelykapcsoló kéttárcsás, száraz dörzskapcsoló. A sebességváltómű mechanikus, a szorzófokozattal együtt a traktor 8 előremeneti és 4 hátrameneti fokozattal rendelkezik. A kormánytengelykapcsolók többtárcsás, száraz dörzskapcsolók, melyekre szalagféket is szereltek. Működtetésük szervorendszerű szerkezet segítségével végezhető. A járószerkezet 2 lánckocsiból, lánctalpakból és laprugó kötegből áll.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
              Mtz-5LSZ és 5MSZ hátsókerékhajtású traktorok
              
              (Szovjetunió, Minszki Traktorgyár)
                                                                                   

  Az MTZ-5LSZ és MTZ-5MSZ jelű traktorok középnehéz, univerzális erőgépek. A traktorok széleskörű felhasználását a mezőgazdaságban széles sebességskálájuk, üzembiztonságuk, az üzemeltetésükhöz rendelkezésre álló nagyszámú munkagép biztosítja. A traktorok elektromos és benzinmotoros indítású kivitelben készülnek. A két kivitel csak az indítás módjában és az indítómotorokkal közvetlen kapcsolatban lévő szerkezeti részekben különböznek egymástól. A benzin indítómotoros MTZ traktor típusjele MTZ-5LSZ, az elektromos kivitelűé MTZ-5MSZ. Az LSZ és MSZ típusokat az MTZ-5 alaptípusból fejlesztették ki. A korszerűsített típusoknál a forgattyústengely percenkénti fordulatszámát 1500-ról 1600-ra változtatták, így a motorteljesítmény 45 LE-ről 48 LE-re nőtt, az üzemanyag-fogyasztása csökkent. A képen a traktor egy 50-es Mtz fülkéjével látható.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                           Mtz-50 hátsókerékhajtású traktor
              
              (Szovjetunió, Minszki Traktorgyár)
                                                                                   

  Az MTZ-50 univerzális, középnehéz, hátsókerékmeghajtású traktor. Alkalmas talajművelési munkákra, szállítási munkákra (a Kresz által előírt, közúti forgalomba szükséges tartozékokkal rendelkezik). Ellátták a traktort vezetőfülkével, szervokormánnyal, antiszlip berendezéssel. A traktor TLT-je teljesen független és szinkronizált hajtású. A traktor hidraulikus emelőrendszere osztott rendszerű. A rugóval ellátott mellső híd és a puha kettős ülés megóvja a vezetőt a kellemetlen rázkódástól. Opcióként lehetett a traktorra erőleadó oldaltengelyt kérni, amely alkalmas az abroncsok felpumpálására alkalmas kompresszor üzemeltetésére, valamint hajtótárcsát, amely különböző gépek meghajtását teszi lehetővé. A traktor el van látva fényszórókkal, kürttel, irányjelzőkkel, külméret és féklámpákkal, rendszámtábla-megvilágító lámpával.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                 Mtz-80 "kisfülkés" hátsókerékhajtású traktor
              
              (Szovjetunió, Minszki Traktorgyár)
                                                                                   

  Az MTZ-80 a 14 kN vonóerőosztályba tartozó, 80 lóerős, hátsókerékhajtású, könnyű univerzális erőgép. Alkalmazható talajművelésre, vetésre, növényvédelemre, tápanyag-visszapótlásra, szállításra, betakarítógépek üzemeltetésére és még sokféle munka elvégzésére. A sebességváltó mechanikus, szorzórendszerű, 2x9 előre és 2x2 hátrameneti fokozat kapcsolását teszi lehetővé, 1,89-33,88 km/h sebességhatárokkal. A mellső kerekek rugózottak, a nyomtávolság 100 mm-enként állítható. A hátsó nyomtávolság fokozatmentesen állítható. A traktor légfék üzemeltetésére alkalmas pneumatikus rendszerrel, hidraulikus emelő-berendezéssel, csatlakozókkal, pótkocsi vonószemmel és egytengelyes pótkocsi gyorskapcsoló egységgel van felszerelve. Található rajta TLT is amely 571 min-1 vagy 1019  min-1 fordulatszámon üzemeltethető. A traktort biztonsági vezetőfülkével látták el, mely fűthető, szellőztethető.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                 Mtz-82 "kisfülkés" összkerékhajtású traktor
              
              (Szovjetunió, Minszki Traktorgyár)
                                                                                   

  Az MTZ-82 a 14 kN vonóerőosztályba tartozó, segédmellsőkerék hajtású, könnyű univerzális erőgép. Alkalmazható talajművelésre, vetésre, növényvédelemre, tápanyag-visszapótlásra, szállításra, betakarítógépek üzemeltetésére és még sokféle munka elvégzésére. A sebességváltó mechanikus, szorzórendszerű, 2x9 előre és 2x2 hátrameneti fokozat kapcsolását teszi lehetővé, 1,89-33,88 km/h sebességhatárokkal. A mellső kerekek rugózottak, a nyomtávolság 100 mm-enként állítható. A hátsó nyomtávolság fokozatmentesen állítható. A traktor légfék üzemeltetésére alkalmas pneumatikus rendszerrel, hidraulikus emelő-berendezéssel, csatlakozókkal, pótkocsi vonószemmel és egytengelyes pótkocsi gyorskapcsoló egységgel van felszerelve. Található rajta TLT is amely 571 min-1 vagy 1019  min-1 fordulatszámon üzemeltethető. A traktort biztonsági vezetőfülkével látták el, mely fűthető, szellőztethető.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
              Mtz-80 "nagyfülkés" hátsókerékhajtású traktor
              
              (Szovjetunió, Minszki Traktorgyár)
                                                                                   

  A Belarus Mtz-80 traktorok 2. változata a korábbi kisfülkés változat továbbfejlesztése. A korszerűsítés, amelynek célja a  traktorvezető munkakörülményeinek további javításán, az új vezetőfülke kifejlesztésében, a vezérlőasztal átszervezésében és a függesztőművet hajtó hidraulika további fejlesztésében áll. A vezetőfülke nagyított méretei kényelmesebb munkavégzést biztosítanak, valamint a pótülésen a traktorvezető segédmunkás foglalhat helyet. A modernizált külön körű hidraulika rendszere a mezőgazdasági gépek üzemeltetését a következő munkaüzemekben biztosítja: terhelésszabályozás, helyzetszabályozás, magasságszabályozás (az úszó helyzetben), magasságszabályozás a hajtókerekek járulékos terhelésével és vegyesen használt (helyzet-, terhelés-) szabályozás.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                Mtz-82 "nagyfülkés" összkerékhajtású traktor
              
              (Szovjetunió, Minszki Traktorgyár)
                                                                                   

   A Belarus Mtz-82 traktorok 2. változata a korábbi kisfülkés változat továbbfejlesztése. A korszerűsítés, amelynek célja a  traktorvezető munkakörülményeinek további javításán, az új vezetőfülke kifejlesztésében, a vezérlőasztal átszervezésében és a függesztőművet hajtó hidraulika további fejlesztésében áll. A vezetőfülke nagyított méretei kényelmesebb munkavégzést biztosítanak, valamint a pótülésen a traktorvezető segédmunkás foglalhat helyet. A modernizált külön körű hidraulika rendszere a mezőgazdasági gépek üzemeltetését a következő munkaüzemekben biztosítja: terhelésszabályozás, helyzetszabályozás, magasságszabályozás (az úszó helyzetben), magasságszabályozás a hajtókerekek járulékos terhelésével és vegyesen használt (helyzet-, terhelés-) szabályozás.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
                     Vladimir T-25 A hátsókerékhajtású traktor
              
             (Szovjetunió, Vladimirec Traktorgyár)
                                                                                   

  Kertészetek, faiskolák, szőlő-gyümölcs-, zöldségféléket termelő kisparcellás gazdaságok, állattartó telepek, kommunális intézetek, háztáji gazdaságok sokcélúan használható erőgépe. A traktor alkalmas a vonóerő osztályában a legkülönfélébb mezőgazdasági munkákon túl közúti szállításra is. A kéthengeres, négyütemű, léghűtéses, közvetlen befecskendezésű dízelmotorral üzemelő traktor biztonsági vezetőfülkével, az egytengelyes pótkocsi vontatásához szükséges vonószerkezettel és hidraulikus működésű hárompontfüggesztő mechanizmussal van szerelve. A tengelykapcsoló száraz, egytárcsás. A sebességváltómű mechanikus, szorzófokozattal együtt 8 előre és 8 hátrameneti fokozattal. A TLT 6 bordás, fordulatszáma 549 1/min.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                                T-16M eszközhordozó traktor
              
             (Szovjetunió, Vladimirec Traktorgyár)
                                                                                   

  A T-16M eszközhordozó traktor a 6 kN voóerőosztályba tartozó univerzális erőgép. Különböző talajművelő gépek, növényápoló- és növényvédőgépek, kaszák, rendsodrók, valamint rakodógép és szállítóplató felszerelésével  a traktor szabadföldi zöldségtermesztésben, kertészetben és az állattenyésztő telepeken széles körben alkalmazható. A traktor háromfokozatú légszűrővel rendelkező motorja az alváz mögé, a vezetőfülke alatt a hajtóműházra van szerelve. A motor kenési rendszere fogaskerékszivattyús nyomóolajzású, a főáramkörben elhelyezett centrifugál olajszürővel. A traktor kétlamellás tengelykapcsolója mechanikus működtetésű száraz dörzskapcsoló. A motor főtengelykapcsolón keresztül kapcsolódik a sebességváltóműhöz. A sebességváltó mechanikus. A mászófokozattal együtt összesen hét előremeneti és egy hátrameneti sebességfokozat kapcsolását teszi lehetővé. A traktor egy motorfordulatarányos és két sebességarányos TLT-vel rendelkezik.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
                              T-150 K összkerékhajtású traktor
              
                 (Szovjetunió, Harkovi Traktorgyár)
                                                                                   

  A T-150 K traktor négykerékmeghajtású, 165 lóerős, elsősorban talajművelésre alkalmas erőgép. A motorja V elrendezésű, hathengeres, kényszerolajzású, vízhűtéses, négyütemű, turbófeltöltős dízelmotor. Az indítómotor kétütemű benzinmotor, melynek indítása elektomos önindítóval történik. A sebességváltómű mechanikus, négyfokozatú, állandóan kapcsolt fogaskerekekkel. A váltót mászó és szorzó fokozatokkal is kiegészítették, így összesen 12 előre és 4 hátrameneti fokozat kapcsolható. A TLT fordulatszáma (névleges motorfordulatszámnál) 560 min-1 és 1025 min-1. A  kormányzás hidrosztatikus, ízelt kormányzás. A függesztőszerkezet osztott hidraulika rendszerrel működtethető és hárompont vagy kétpont rendszerű. A vezetőfülke zárt, kétajtós, hő- és zajszigetelt.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
                               K-700 összkerékhajtású traktor
              
                 (Szovjetunió, Kirovi Traktorgyár)
                                                                                   

  A K-700 traktor felépítését tekintve két alváz félkeretre osztható, melyek függőleges tengelyű csappal kapcsolódnak egymáshoz. A mellső alvázfélre épült a motor, a vezetőfülke, a hajtómű és a mellső híd. A hátsó alvázkereten helyezték el a hidraulikus munkahengerekkel működtetett hárompont függesztőszerkezetet és a hátsó hidat. A traktor kormányzása hidraulikus, a nagy mérete ellenére is jól tud manőverezni, és képes 7 méter sugarú körben megfordulni. A négyütemű, nyolchengeres, turbófeltöltéses dízelmotor nyomatékát tengelykapcsoló nélkül, egyetlen rugalmas gumitárcsa közvetítésével kardántengely viszi át a hajtómű tengelyére. A differenciálmű után bolygóműves véglehajtás adja át a forgatónyomatékot a járókerekekre. A sebességváltó mechanikus, hidraulikus kapcsolással, mellyel 16 előre és 8 hátrameneti fokozat kapcsolható. 1970 márciusában már 8 darab ilyen traktor dolgozott hazánkban. 
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                               K-701 összkerékhajtású traktor
              
                 (Szovjetunió, Kirovi Traktorgyár)
                                                                                   

  A K-701 traktor négykerékhajtású, 50 kN vonóerőosztályba tartozó, két félkeretre épített ízelt kormányzású erőgép, melynek motorja 12 hengeres, V-elrendezésű, közvetlen befecskendezésű, vízhűtéses dízelmotor. Alapvető rendeltetése függesztett, féligfüggesztett és vontatott munkagépekkel talajművelés. A motor az első félkereten taláható. A sebességváltómű mechanikus, 16 előre- és 8 hátrameneti sebességfokozatot biztosít. A kerekek hajtására kardántengelyek szolgálnak. A TLT motorfordulatszám arányos és terhelés alatt kapcsolható. A függesztőszerkezet hárompont-rendszerű, az alsó vonórudakra szerelhető vonólappal és vontatóhoroggal vontatott munkagépek is üzemeltethetők. A vezetőfülke kétszemélyes, két oldalajtós, nyitható ablakkal. A kabinban elhelyezett kezelőelemek könnyen és biztonságosan használhatók.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                   Zetor 25 és 25 K hátsókerékhajtású traktorok
                            (Csehszlovák Szocialista Köztársaság)
                                                                                   

 A Zetor 25 jelû univerzális traktor, de különösen a 25K változata hazánkban igen elterjedt, könnyű kerekes traktor volt. A Zetor-25-öst 1946-ban kezdte gyártani Brno-i gyár a 25K típus gyártása pedig 1948-ban indult el. Ezekbõl a traktorokból 1960-ig mintegy 8000 darabot hoztak be az országba. Kéthengeres, vízhűtéses diesel motor hajtja a traktort. A mellső tengely tartója, a motor, a tengelykapcsolóház, a sebességváltómű háza együtt alkotja a traktor vázát. A 25K típust sorművelésre kapás növények növényápolására, és művelésére fejlesztették ki, nagy határok között állítható nyomtávval, nagy hasmagassággal. Megrendelésre, késõbb pedig már sorozatban is szerelték hidraulikus függesztõ berendezésekkel. A tengelykapcsoló egytárcsás száraz dörzskapcsoló. A sebességváltó tolófogaskerekes rendszerû, mechanikus, szorzóváltóval ellátott. Differenciálzárral is ellátták a traktort. 
  Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                      Zetor Super 50 hátsókerékhajtású traktor
                            (Csehszlovák Szocialista Köztársaság)
                                                                                   

  A Zetor Super 50 jelű, hátsókerékhajtású, nehéz univerzális traktor talajművelése, szállításra és betakarítógépek üzemeltetésére alkalmas. Széles gumiabroncsai nagy felületen érintkeznek a talajjal, ezért a traktor fajlagos talajnyomása kisebb. Nagy haladási sebessége, kiváló lábfék és kézifék berendezése, mellső rugózása, biztonságos fülkéje a mezőgazdasági nagyüzemek közkedvelt szállító járművévé teszi. A traktor után 1 db 3500 kg önsúlyú ráfutófékes, vagy 2db, összesen 9000 kg összsúlyú légfékes pótkocsi kapcsolható és a közúti forgalomban való közlekedéshez szükséges összes tartozékkal rendelkezik. A traktor talajművelésre és egyéb mezőgépek üzemeltetésére szolgáló berendezésekkel - hidraulikus emelőrendszer, szabványos hárompont függesztőmű, lengővonórúd, 6 bordás TLT - van felszerelve.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                        TZ-4K-14B összkerékhajtású kistraktor
            (Csehszlovák Szocialista Köztársaság, Agrostroj Prostejov)
                                                                                   

  A TZ-4K-14B jelű kistraktor törzskormányzású, négykerékhajtású, univerzális erőgép, elsősorban kertészetek, faiskolák, szőlő-, gyümölcs- és zöldségféléket termelő kisparcellás gazdaságok, valamint háztáji gazdaságok sokcélúan használható gépe. A hozzá rendszeresített munkagépekkel szántás, talajmarás, szállítás, föld- és hótolás, söprés végezhető. A traktor motorja 14 lóerős. A sebességváltómű mechanikus, 4 előremeneti és 4 hátrameneti sebességfokozattal. A TLT a traktor hátulján található, sebessége motorfordulat- vagy sebességarányos. A traktort két egymástól független fékberendezéssel szerelték fel. A lábfék a hátsó kerekekre, a kézi rögzítőfék pdig a mellső kerekekre ható mechanikus működtetésű belsőpofás dobfék. A traktor függesztőművel és csatlakozó-berendezéssel is rendelkezik.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
                      Zetor 7711 hátsókerékhajtású traktor
              
         (Csehszlovák Szocialista Köztársaság)
                                                                                   

  A Zetor 7711-es típusú traktor a Zetor traktorcsalád, hatodik generációs UR I-es sorozatú változatának a legfelső, hátsókerékhajtású tagja. 1985-től kezdődött gyártásuk kétféle fülkével. A könnyű univerzális kategóriába tartozó erőgép motorja négyhengeres, álló soros elrendezésű Cseh gyártmányú vízhűtéses diesel motorral szerelt erőgép sebességváltója mechanikus kivitelű szinkronizált, mely 25 km/h megengedett legnagyobb sebességet biztosít számára. A kormányzás hidrosztatikus szervó rendszerű. Az erőgép fölszerelhetõ külön rendelésre elöl is TLT kihajtással és hidraulika hárompont függesztéssel. A hidraulika rendszer erő és helyzetszabályzós, emelőképessége hátul 24 kN. Vezetőfülkéje a legszigorúbb OECD előírásokat is kielégítő fűthető szellőztethető, körbeüvegezett, biztonsági fülke, nyitható oldal és a hátsó ablakokkal. Mind az első mind a hátsó kerekek nyomtávolsága nagy határértékek között állítható.   
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                       Zetor 7745 összkerékhajtású traktor
              
         (Csehszlovák Szocialista Köztársaság)
                                                                                   

  A Zetor 7745-ös típusú traktor a Zetor traktorcsalád, hatodik generációs UR I-es sorozatú változatának a legfelsõ, segédmellsőkerékhajtású tagja. 1985-től kezdõdött gyártásuk kétféle fülkével. A könnyű univerzális kategóriába tartozó erõgép motorja négyhengeres, álló soros elrendezésű vízhűtéses diesel motorral szerelt erőgép sebességváltója mechanikus kivitelű szinkronizált, mely több mint 25 km/h megengedett legnagyobb sebességet biztosít számára. A kormányzás hidrosztatikus szervó rendszerű. Fékrendszere hidrosztatikus dobfék. A teljesítményleadó tengely sebessége kívánságra kétfokozatú is lehetett. A hidraulika rendszer erő és helyzetszabályzós. Vezetőfülkéje a legszigorúbb OECD előírásokat is kielégítő fűthető szellőztethető, körbeüvegezett, biztonsági fülke, nyitható oldal és a hátsó ablakokkal, illetve nyitható tetővel ellátva. Zajszintje 85 dB alatt van.  
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                  Zetor Crystal 12011 hátsókerékhajtású traktor
              
            (Csehszlovák Szocialista Köztársaság)
                                                                                   

  A Zetor Crystal 12011 traktor félig önhordó felépítésű, hátsókerék-hajtású erőgép. Erőforrása négyütemű, vízhűtéses, közvetlen befecskendezéses dízelmotor. A tengelykapcsoló egytárcsás, száraz dörzskapcsoló. A sebességváltó mechanikus, csúszóhüvelyes, ferdefogazású fogaskerekes, szorzó előtéttel. A hajtómű terhelés alatt kapcsolható nyomatéknövelővel rendelkezik. A nyomatéknövelő adta lehetőséggel együtt 16 előremeneti és 8 hátrameneti sebességfokozat kapcsolható. A traktor TLT-je hátul, a traktor hossztengelyében van elhelyezve és motorfordulattal arányos 540 1/min és 1000 1/min fordulatszámon üzemeltethető. A két kapcsolható fordulatszámhoz két TLT tengelycsonk áll rendelkezésre, egy 6 bordás alacsony és egy 21 bordás magas fordulatszámú. A traktor differenciálműve pedállal működtethető. Az üzemi fékberendezése kétpedálos, tárcsás rendszerű előtétfék. A hidraulikus emelőberendezés hárompont rendszerű. 
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
            Zetor Crystal 12045 segédmellsőkerékhajtású traktor
              
           (Csehszlovák Szocialista Köztársaság)
                                                                                   

  A Zetor Crystal 12045 traktor félig önhordó, segédmellsőkerékhajtású, 120 lóerős, 20 kN vonóerőosztályba tartozó erőgép. Rendeltetése függesztett, féligfüggesztett és vontatott munkagépekkel talajművelés, vetés, növényvédelem, szerves- és műtrágyaszórás, betakarítógépek üzemeltetése, valamint szállítási munkák végzése. A traktor 16 előre és 8 hátrameneti sebességfokozattal rendelkezik. 21 bordás TLT-je 540 min-1 és 1000 min-1  fordulatszámom, motorfordulattal arányosan üzemeltethető. A hidraulikus emelő-berendezés több építésű, hárompont rendszerű, egyszeres működésű helyzet- és erőszabályozós. A kormánymű hidraulikus szervorendszerű, az egyéb hidraulikus berendezésektől független olajkörrel. A fülke panoráma ablakozással ellátott, fűthető és szellőztethető biztonsági fülke. A vezetőülés párnázott, légrugós, állítható, kartámaszokkal és háttámlával felszerelt.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
            Zetor Crystal 16045 segédmellsőkerékhajtású traktor
              
           (Csehszlovák Szocialista Köztársaság)
                                                                                   

  A traktor félig önhordó felépítésű, segédmellsőkerékhajtású erőgép. Erőforrása négyütemű, vízhűtéses, turbófeltöltős dízelmotor. A tengelykapcsoló egytárcsás, száraz dörzskapcsoló. A sebességváltó mechanikus, csúszóhüvelyes, ferdefogazású fogaskerekes, szorzó előtéttel. A hajtómű terhelés alatt kapcsolható nyomatéknövelővel rendelkezik. A nyomatéknövelő adta lehetőséggel együtt 12 előre- és 6 hátrameneti sebességfokozat kapcsolható. A traktor TLT-je hátul, a traktor hossztengelyében van elhelyezve és motorfordulattal vagy haladási sebességgel arányos fordulatszámon üzemeltethető. A traktor differenciálműve pedállal működtethető. A mellsőkerék-hajtás kézikarral - terhelés alatt is - ki- és bekapcsolható. Az üzemi fékberendezése kétpedálos, tárcsás rendszerű előtétfék. A hidraulikus emelőberendezés hárompont rendszerű. A vezetőfülke panoráma ablakozással ellátott, fűthető és szellőztethető biztonsági fülke.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
               Zetor 12145 és 16145 összkerékhajtású traktorok
               
 (Csehszlovák Szocialista Köztársaság, ZTS Martin)
                                                                                   

  A traktor korszerű építése és teljesítménye biztosítja, hogy egyaránt alkalmas a mezőgazdasági nehéz talajmunkák és szállítási feladatok végzésén túl a különböző ipari üzemek szállítási és egyéb feladatainak ellátására is. A gép erőforrása hathengeres, turbófeltöltős, vízhűtéses, közvetlen befecskendezésű dízelmotor. A traktor összkerékhajtású, így nehéz körülmények között is alkalmas munkavégzésre. A mellső hajtás közúti közlekedésnél kikapcsolható. Fülkéje teljesen üvegezett, jó kilátást biztosító zajszigetelt, biztonsági fülke. A tengelykapcsoló száraz, egytárcsás dörzskapcsoló. A sebességváltómű 6 előre és 3 hátrameneti fokozatot biztosít, amely a nyomatéknövelővel kétszereződik. A hidraulika rendszer korszerű, erő, helyzet és vegyesszabályozásra alkalmas. A TLT fordulatszáma 4 fokozatban állítható a motorfordulatszámtól függően.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
                         Zetor 12245 összkerékhajtású traktor
               
 (Csehszlovák Szocialista Köztársaság, ZTS Martin)
                                                                                   

  Mechanikus segédmellsőkerék-hajtású, mellsőkerék kormányzású traktor. A gép erőforrása négyütemű, közvetlen befecskendezéses, léghűtéses dízelmotor. A hűtővizet centrifugál szivattyú keringeti, a rendszerbe termosztát és megkerülő vezeték van beépítve. Főtengelykapcsolója egytárcsás, száraz, tányérkúpos, a sebességváltómű szinkronizált, szorzó és hátrameneti fokozattal. A sebességváltó nyomatéknövelővel is rendelkezik. A hátsó tengely hajtása a sebességváltómű kimenő tengelyére szerelt kúptányérkerekes differenciálművön, illetve bolygóműves véglehajtáson keresztül történik. A mellső tengely hajtása kardántengellyel, homlokfogaskerekes bolygóművön keresztül történik, kapcsolása hidraulikus. A TLT a traktor hosszvonalában helyezkedik el, hajtása motorfordulattal arányos, vagy a kapcsolt sebességfokozattól függő. A hidraulikus emelőberendezés szabályozási módja nyomás, helyzet, erő- és kombinált szabályozás.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                      Universal 445DT összkerékhajtású traktor
            (Román Szocialista Köztársaság, Universal Traktor Brasov)
                                                                                   

  A traktor mezőgazdasági kisüzemek, szőlészetek, kertészetek, állattartó telepek sokcélúan használható erőgépe. A három hengeres, dízel motorral működtetett segéd mellső kerék hajtású traktor a hozzá kapcsolt munkagépekkel alkalmas mezőgazdasági munkákra és vontatásra.A tengelykapcsolója száraz dörzskapcsoló. A sebességváltómű mechanikus, a terep és az országúti II-III. fokozatok szinkronizáltak. Előre 9 fokozat (0,72-23,4 km/h sebességtartományban), hátra pedig 3 fokozat áll rendelkezésre. A TLT motorfordulat vagy útarányos kapcsolási lehetőségű. 
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                                    RS-09 eszközhordó traktor
        (Német Demokratikus Köztársaság, Schlepperwerk Schönebeck)
                                                                                   

  Az RS-09 a mezőgazdaságban rendkívül sokoldalúan használható könnyű eszközhordó traktor. A traktor vázára szerelhető különféle munkagépek és eszközök alkalmassá teszik könnyű talajművelésre, növényápolásra, betakarítási és egyéb munkákra. A munkagépek egy időben történő üzemeltetésen, amellett hogy munkaidő megtakarítást is eredményez, a termelékenységet és a traktor gazdaságosságát növeli. A traktor felépítése lehetővé teszi, hogy a szerszámtartó gerendelyre szerelt munkaeszközök működését a vezető munkaközben is figyelemmel kísérheti. A traktor motorja a hajtott hátsó tengely felett helyezkedik el. A nyomtáv állíthatósága, valamint a keskeny gumiabroncsok előnyösek különféle sortávolságú kultúrák ápolási munkáinál.

 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                    Fortschritt ZT-300 hátsókerékhajtású traktor
    (Német Demokratikus Köztársaság, VEB Traktorenwerk Schönebeck)
                                                                                   

  A ZT-300 traktorok első példányai 1970-ben érkeztek hazánkba, a gazdaságok (pl.: Agárdi, Komáromi, Paksi Állami Gazdaság, Barcsi MgTSz) kipróbálásra kapták őket, ha elégedettek voltak, megvásárolhatták őket. A traktorra jellemző a nagy teljesítmény, csökkenő üzemköltség, üzembiztoság és a jobb munkafeltételek. A nagy teljesítményt biztosítja a 90 LE-s, 4 hengeres, négyütemű, vízhűtéses dízelmotor, a nyomatékváltóval ellátott, erősre méretezett sebességváltó és az antiszlip berendezéssel ellátott hidraulika. A csökkenő üzemköltséget a MAN rendszerű különleges dugattyúkamrás motor biztosítja, melynek fajlagos tüzelőanyagfogyasztása 177 g/LEh. A nyomatékváltó is növeli a gazdaságosságot. A vezető jobb munkafeltételeit biztosítja a védőkerettel ellátott, kényelmes, fűthető vezetőfülke. Az ülés állítható, a kormánymű hidraulikus. Az automatikus mukamélység-szabályozó is nagy segítségére van a gépkezelőnek.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
                     Fortschritt ZT-303 összkerékhajtású traktor
    (Német Demokratikus Köztársaság, VEB Traktorenwerk Schönebeck)
                                                                                   

  A Fortschritt ZT-303 a ZT-300-as típus összkerékhajtású változata, melyet 1971-ben kezdtek gyártani. A gép alap felépítésében megegyezik a hátsókerékhajtású változattal, erőforrása egy négyhengeres, 4VD 14,5/12 SWR típusú, MAN rendszerű motor, melynek teljesítménye 90 LE. A hajtott első hídja az IFA W50 tehergépkocsi első, differenciálzárral ellátott hídja. Az első hajtás ki- és bekapcsolható. Automata módban a hajtás növekvő terhelés esetén automatikusan bekapcsol. A kormányzás szervorásegítéses, teljesen hidraulikus kormányművel felszerelt ZT-303 traktorokat 1975-től gyártottak. Az üzemi fékberendezés csak a hátsó kerékre hat. A kerekek nyomtávolsága is csak hátul állítható, 1650 és 1900 mm között. A 303-as típus műszerfala változott a 300-aséhoz képest.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
         Fortschritt ZT-320 / ZT-320-A hátsókerékhajtású traktorok
    (Német Demokratikus Köztársaság, VEB Traktorenwerk Schönebeck)
                                                                                   

  A ZT-320 és 323 traktorokat 1983-tól kezdték gyártani. A traktor erőforrása egy négyhengeres, 4 VD 14,5/12-1 SRW típusú, 100 LE teljesítményű dízelmotor. A tengelykapcsoló hidraulikus rásegítésű, kettős funkciójú (főtengelykapcsoló és TLT). A sebességváltómű mechanikus, 12 előre és 8 hátrameneti fokozattal (előremenetben 3 csoport, egyenként 4 sebességfokozattal, hátramenetben 2 sebességcsoport, egyenként 4 sebességfokozattal), a nyomatéknövelővel ez megkétszerezhető. A hidraulika rendszer működteti a kiemelő hidraulikát, a szabályozó hidraulikát, valamint az antiszlip berendezést. A biztonsági, teljesen üvegezett, borulásbiztos, hidraulikus lengéscsillapítású vezetőfülke kényelmes munkavégzést biztosít. Az áttekinthető műszerfalon valamennyi, a traktor munkáját ellenőrző műszer és visszajelző lámpa megtalálható.
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
         Fortschritt ZT-323 / ZT-323-A összkerékhajtású traktorok
    (Német Demokratikus Köztársaság, VEB Traktorenwerk Schönebeck)
                                                                                   

  A Fortschritt ZT-323 traktor a 320-as típus összkerékhajtású változata. Az előtét hajtóművében egy szabadonfutó automatikusan bekapcsolja a mellső tengely hajtóművét, ha bármilyen külső hatás következtében a hátsó kerekek megcsúsznak. A mellső tengely hajtása a külső hatás megszűnte után önműködően kikapcsol. A tengelykapcsoló hidraulikus rásegítésű, kettős funkciójú (főtengelykapcsoló és TLT). A sebességváltómű mechanikus, 12 előre és 8 hátrameneti fokozattal, a nyomatéknövelővel ez megkétszerezhető. A sebesség az 1,4-30,7 km/h tartományon belül választható. Az emelőhidraulika szabványos hárompont rendszerű, erő-, helyzet- és vegyesszabályozós módban üzemeltethető, antiszlippel felszerelt. A ZT-320 és 323 traktorokhoz a főbb kiegészítő berendezések a következők: ikerbaroncsozás, lengő vonórúd, mennyiségszabályozó a hidraulikához, mellső hajtó tengelycsonk (csak a ZT-320 számára).
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
                   IHC 1066 hátsókerékhajtású univerzális traktor
                  (Amerikai Egyesült Államok, International Harvester)
                                                                                   

 Az IHC 1066 típusú traktort az IKR (korábban CPS) hozta be hazánkba a 70-es évek elején, mely hamar népszerű lett és rengeteg nagyüzemben alkalmazták. Ennek oka az volt, hogy a traktor alkalmas nagy teljesítményű munkagépek üzemeltetésére. A 147 lóerő teljesítményű traktor erőforrása egy DT-414 típusú négyütemű, hathengeres, álló, soros elrendezésű, vízhűtéses és turbófeltöltéses dízelmotor. A tengelykapcsoló száraz, egytárcsás. A sebességváltó fogaskerekes, nyomatéknövelővel ellátott. 16 előre és 8 hátrameneti fokozat kapcsolható. A traktor váza önhordó, a kormányszerkezete hidraulikus. Az üzemi fékberendezés hátsókerekekre ható hidraulikus tárcsafék. A traktoron hidraulikus vezérlésű hárompont függesztőszerkezet található erő és helyzetszabályzóval ellátva. A hidraulikus berendezés alkalmas kihelyezett munkahengerek működtetésére is. A differenciálzár hidraulikus, a TLT teljesítménye 125 LE.    
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                   IHC 1486 hátsókerékhajtású univerzális traktor
                  (Amerikai Egyesült Államok, International Harvester)
                                                                                   

 Az IHC 1486 típusú traktor a korábbi 1466-os típus továbbfejlesztett változata. Erőforrása egy DT 436 típusú, 6 hengeres, 156 LE teljesítményű, turbófeltöltéses dízelmotor. A tengelykapcsoló egytárcsás, száraz, hidraulikus rásegítővel felszerelt. A sebességváltó fogaskerekes, nyomatéknövelővel ellátott, mellyel 16 előre és 8 hátrameneti fokozat kapcsolható. Kormányszerkezete hidraulikus. Fékszerkezete hátsó kerekekre ható hidraulikus tárcsafék. A differenciálzár erősített kivitelű. A függesztőszerkezet hidraulikus vezérlésű hárompont berendezés erő- és helyzetszabályozással. A járószerkezetnél a nyomtáv állítható, hátulra ikerkerék is felszerelhető. Az üzemanyagtartályt 2 db műanyag tartály alkotja 322 liter össztérfogattal. A TLT-n levehető teljesítmény 145 LE, fordulatszáma 1000 f/perc. A traktor súlya 5300 kg.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                                IH 3588 nehéz univerzális traktor
                  (Amerikai Egyesült Államok, International Harvester)
                                                                                   

  Az IH 3588-as traktort "2+2" jelzéssel hirdette az IH cég, amely annyit jelent, hogy a traktor első és hátsó tengelye azonos teljesítményt továbbít az azonos méretű kerekekre. Az első pillantásra a Dutra traktorokra emlékeztető erőgép az első hazai kipróbálása során, mely az IKR-nél történt, jól vizsgázott az őszi és a tavaszi munkákban is. Külön figyelmet érdemel súlyeloszlása és erőszabályozós hidraulika rendszere. Nyomtávolsága fokozatmentesen állítható, ami alkalmassá teszi különböző sortávolságú kultúrák sorközművelésére. A traktor 1000 f/min fordulatszámú teljesítményleadó tengellyel is rendelkezik, ami a  nehéz univerzális traktorokkal szemben alapvető követelmény. A traktor üzemi állapotát digitális műszer jelzi. Megfelelő átkapcsolással mutatja a motor fordulatszámát, a kipufogógáz hőmérsékletét, a haladási sebességet és a kardán fordulatszámot.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                   Fiat Turbo DT 180-90 nehéz univerzális traktor
                                              (Olaszország)
                                                                                   

  A gép erőforrása egy 6 hengeres, vízhűtéses, turbó feltöltővel ellátott motor. A tengelykapcsolója kéttárcsás, száraz, 16 előre és 16 hátrameneti fokozattal, szinkronizált, irányváltós. A mellső tengely koaxális királytengely, hidraulikus differenciálzárral. A hidraulika helyzet, -erő és vegyes szabályozású 3-pont függesztőberendezés. A kihelyezett munkahengerek működtetésére 3 pár hidraulikus gyorscsatlakozó áll rendelkezésre. A TLT 1000 1/min fordulatszámú, 21 bordás tengelycsonkkal. A kormányzás szervo rásegítéses. Az üzemi fék olajfürdős tácsafék, a kézifék mechanikus. A fülke légkondicionált, hangszigetelt, fényelnyelő üvegezésű. A vezetőülés párnázott, állítható. Éjszakai munkavégzéshez elől és hátul 2-2 db munkalámpa található. 
 Műszaki adatok  Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
           John Deere 4520 hátsókerékhajtású univerzális traktor
                       (Amerikai Egyesült Államok, John Deere Co.)
                                                           

  A John Deere 4520 típusú traktorok 1970-ben jelentek meg hazánkban, a Bábolnai ÁG-ban, valamint az ez évben rendezett OMÉK-on. 1971-ben a Bábolnai ÁG-ban már 13 db ilyen erőgép dolgozott, felváltva több tucat kis teljesítményű traktort. Az újdonságnak számító, nagy teljesítményű erőgép alkalmas volt a nagyüzemi munkák hatékony és rövid idő alatt történő elvégzésére. Motorja 120 LE teljesítményű, hathengeres, vízhűtéses dízelmotor, fordulatszáma 1500-2200 f/perc. A traktor hátsókerék hajtású. Sebességváltója hidraulikus működésű, mellyel 8 előre és egy hátrameneti fokozat kapcsolható.  A teljesítményleadó tengely a traktor hátulján található, fordulatszáma 560 illetve 1000 f/perc. A fékek hidraulikusak, a hátsó kerekekre hatnak. A traktor súlya 5000 kg.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                       John Deere 4755 nehéz univerzális traktor
                        (Amerikai Egyesült Államok, John Deere Co.)
                                                           

  A mechanikus segédmellsőkerék-hajtású, mellsőkerék-kormányzású traktor erőforrása négyütemű, turbófeltöltős-visszahűtéses, vízhűtéses álló soros elrendezésű dízelmotor. A főtengelykapcsoló többtárcsás, olajbanfutó kivitelű. A hidraulikus működtetés tengelykapcsolók oldásával, ill. zárásával működő, bolygóműves, terhelés alatt kapcsolható váltó 15 előremeneti és 4 hátrameneti sebességfokozat kapcsolását teszi lehetővé. A traktor hátoldalán elhelyezett 1 3/4"-os 20 bordás teljesítmény-leadó tengelycsonk motorfordulatszámmal arányos hajtású. A hidraulikus emelőberendezés hárompont rendszerű, gyorskapcsoló kerettel felszerelt függesztőmű. Az elektrohidraulikus vezérléssel helyzet, erő, ill. vegyes szabályozás valósítható meg. A traktor kormányműve hidrosztatikus rendszer. Üzemi fékberendezése a bolygóműves véglehajtásházban elhelyezett hidraulikus működtetésű tárcsafék.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
                           Case 2294 nehéz univerzális traktor
                                   (Amerikai Egyesült Államok)
                                                                                   

  A segédmellsőkerék-hajtású traktort 1984-ben mutatták be hazánkban a Bábolnai Napokon. A gép erőforrása egy 103 kW teljesítményű turbófeltöltéses motor, hátsó futóműve differenciálzárral ellátott. Zárt rendszerű hidraulikaszerkezete, valamint az erő- és helyzetszabályozós függesztőszerkezete korszerű irányelveket követett. Különleges az a mikrocomputer, amelyet a gép műszerfalán helyeztek el. Ennek segítségével a traktor szinte valamennyi paraméterét megjelenítheti a gépkezelő, és ha az értékek az optimálistól eltérőek, azonnal közbe tud avatkozni. Külön érdekessége az a radarszerkezet, amely a szlip pontos mérésére alkalmas, melynek segítségével a kerékcsúszás folyamatosan optimális értéken tartható. Ez lehetővé teszi a munkasebesség fokozását, a gumiabroncsok élettartamának növelését és egyúttal csökkenthető az üzemanyagfogyasztás. A gépet szinte minden munkában kipróbálták, vizsgálták.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó