![]() |
|
Magyar traktorok |
|
A Hofherr és Dutra traktorok története 1948-tól 1975-ig | |
|
|
A Rába gyár története a mezőgépgyártásban | |
A Rába cégbejegyzés szerinti nevén a
Magyar Vagon és Gépgyár nevet viselte, amely először a vasúti
járműgyártásban majd teherautók, kamionok, futóművek illetve diesel
motorok gyártásában szerzett világhírnevet és elismerést. A járműgyártás
és mezőgépgyártás házasságát évtizedek óta több vezető világcégnél
meglehetett figyelni. A két fajta tevékenység együttes folytatásának
nálunk is vannak hagyományai. A Magyar Vagon és Gépgyár Hanomag W. D
német licenc vásárlással 1914-ben valósította meg a K-1 és K-11 típusú
motoros ekék gyártását.. A gépgyár 40 lóerős Rába motorekéje 10 óra
alatt 7-8,5 katasztrális holdat tudott fölszántani. Már az első
világháború előtt keresettek voltak a német gyártók által kifejlesztett
motorekék. Ezek a merev tengelyű, a munkagéppel összeépített erőgépek
könnyebbek, mozgékonyabbak és olcsóbbak voltak (beszerzési ár,
fenntartási költség vonatkozásában) az egyéb szántógéprendszereknél. A
kis fogyasztású motorekék a háború idején különösen fontosakká váltak. A
Rába kistraktor kéthengeres, négyütemű benzin vagy petróleum üzemű
motorral készült. A Magyar Vagon- és Gépgyár Rt. 1930-ban jelentkezett a
Rába kistraktorral. Az új konstrukció hiánypótló volt a hazai piacon, a
kisebb mezőgazdasági üzemek erőgépellátását szolgálta, és a Rába-15
nevet viselte A győri kistraktor 15 lóerős benzin vagy petróleum üzemű
motorjával, 900 kg-os önsúlyával és kedvező árával- amely a 20-24 lóerős
traktorokénak a felét tette ki - versenyképes termék volt. Elterjedését
egyrészt a világgazdasági válság következtében összeomló piac, másrészt
a gép szolgáltatásainak szűkössége (előremenetben csak egy sebességgel
rendelkezett, vontatásra nem volt alkalmas) akadályozta meg. Mindössze
45 darab készült belőlük. Az 1924-ben megszületett Rába Mindenes
kistraktor gyártását és értékesítését csak az 1930-as években tudták
megkezdeni. A Rába, a kistraktorok hiányosságain okulva, erősebb és
nagyobb tudású benzinmotoros erőgépet szerkesztett. A 20-25 lóerős Rába
Mindenes traktor már négyfokozatú sebességváltóval rendelkezett.
Gumikerekei és megnövelt sebessége révén alkalmas volt vontatásra is.
Győr ennek ellenére sem nem vált a traktorgyártás fellegvárává, hiszen
1944-ig csak mintegy 250 traktort készítettek. A második világháborút
követően a gyár államosítása után a járműgyártás fellendítése került
újra a középpontba és a mezőgazdasági erőgépek gyártását teljesen
abbahagyták. Időközben a Magyar mezőgazdaság jelentős fejlődésen ment
keresztül. Kialakult a nagyüzemi gazdálkodás, megalakultak a Termelő
Szövetkezetek és az Állami Gazdaságok, illetve a több gazdaságot átfogó
termelési rendszerek, amelyek munkája nyomán elismerésre méltóan
növekedtek a termelési hozamok. |
|
HSCS Hofherr G-35 izzófejes traktor (Magyar Népköztársaság, Vörös Csillag Traktorgyár Budapest) |
|
|
A Hofherr G-35 ("körmös") traktor
az R-35-ös típus továbbfejlesztett változata, mely izzófejes és
elsősorban acélkerekekkel készült szántás és talajművelés céljára. A
traktor hátsó kerekein úgynevezett körmök vannak, amelyek a jobb
kapaszkodást segítik elő. A mellső kerekek sima felületűek. A mellső
tengely kormányzott, merev építésű. A típuson belül kialakították a
közúti vontató változatot is, amelyet gumiabroncsokkal láttak el és
felszerelték a közúti közlekedéshez szükséges kiegészítő
berendezésekkel. A traktorhoz csak vontatott munkaeszközök
csatlakoztathatóak, mivel függesztőberendezéssel nem rendelkezett. Az
acélkerekes változatnál közlekedéskor a hátsó kerékre fémabroncsot
helyeztek el. A traktor jobb oldalán szíjtárcsa található, amely
alkalmas cséplőgépek és egyéb helyben üzemelő mezőgazdasági munkagépek
meghajtására. |
● Műszaki adatok ● Archív fotók ● Prospektus ● Mezőgépteszt ● Digitális fotók ● Videó | |
Dutra UE-28 összkerékhajtású, univerzális traktor (Magyar Népköztársaság, Vörös Csillag Traktorgyár Budapest) |
|
|
Az UE-28 jelű, összkerékhajtású,
univerzális traktor a középnehéz traktorok csoportjába tartozik.
Korszerű felépítésénél, súlyeloszlásánál fogva egyesíti magában a
kerekes traktorok mozgékonyságát és a lánctalpas traktorok
kapaszkodóképességét. Vontatási hatásfoka laza szerkezetű talajokon
különösen kedvező hatásfokú a kétkerékmeghajtású traktorokéhoz képest.
Súlyeloszlásánál fogva a traktor teljes súlyadhéziós erő hasznosítható.
Így nehéz útviszonyok mellett, mint vontató, jól használható. A
mezőgazdasági munkákban - talajművelés, vetés, kultivátorozás, fűkasza,
silókombájn vontatás és meghajtás, szállítás stb. - jól használható. A
homokos területeken a szőlő és gyümölcstermesztés kedvelt erőgépe. A
beépített mászósebesség alkalmassá teszi palántázó, répaegyelő munkák
elvégzésére. Szíjtárcsája cséplőgépek, takarmányelőkészítő gépek
hajtására szolgál. |
● Műszaki adatok ● Archív fotók ● Prospektus ● Mezőgépteszt ● Digitális fotók ● Videó | |
Dutra D4K összkerékhajtású, univerzális traktor (Magyar Népköztársaság, Vörös Csillag Traktorgyár Budapest) |
|
|
A D4K
traktort összkerékhajtása, nagy motorteljesítménye alkalmassá teszi a
középnehéz lánctalpas traktorokhoz hasonló munkavégzésre. Előnyösen
használható nehéz terepviszonyok mellett lápos és homokos területeken. A
mélyszántási és talajlazítási munkák végzésén kívül kisebb
teljesítményigényű földmunkáknál is jól alkalmazható. A
D4K
traktor önhordóvázra épül. A hajtás a sebességváltóműről a mellső
tengelyre kardántengelyeken és kiegyenlítőművön keresztül jut. Közúti
közlekedésnél a mellsőtengelyhajtás kikapcsolható. A hátsó futómű
kiegyenlítőművön és bolygóműveken keresztül kapja a hajtást. A
D4K traktorhoz külön megrendelhető a hidraulikus emelő-berendezés, a
mellső kerék légfékberendezése, a mászósebesség berendezés, szíjtárcsa,
vezetőfülke, mellső TLT, pótsúlyok, valamint hidraulika vezeték pótkocsi
billentéséhez. |
● Műszaki adatok ● Archív fotók ● Prospektus ● Mezőgépteszt ● Digitális fotók ● Videó | |
Dutra D4K-B összkerékhajtású, univerzális traktor (Magyar Népköztársaság, Vörös Csillag Traktorgyár Budapest) |
|
|
A Dutra D4K-B
összkerékhajtású, univerzális traktor, melynek motorteljesítménye 90 LE. A
traktor súlya, az összkerékhajtás és a motorteljesítmény biztosítják a
nagy vonóerőt és vonóhorog-teljesítményt, amely a mezőgazdasági
gyorsművelés igényét kielégíti. A traktor kiválóan alkalmas nagy
vonóerőigényű nehéz talajművelő- és földmunkagépek vontatására, valamint
jól alkalmazható erdőgazdaságokban is. Az erőgép nagy teljesítményt
igénylő betakarítógépek üzemeltetésére, és az őszi betakarításnál igen
gyakran előforduló sáros talajon, a pótkocsik kiközelítésére is
alkalmas. Közúti szállításra is igen jól használható, mivel a KPM
típusengedélye alapján 1db 700 kg összsúlyú féknélküli, 1 db 3500 kg
önsúlyú ráfutófékes, valamint 2db, összesen 9000 kg összsúlyú, vagy 1db
összesen 16000 kg összsúlyú légfékes pótkocsi vontatására alkalmas. A
traktort Csepel és Perkins motorral egyaránt készítették. |
● Műszaki adatok ● Archív fotók ● Prospektus ● Mezőgépteszt ● Digitális fotók ● Videó | |
Rába-15 kistraktor (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár) |
|
|
A Rába kistraktor formaterve 1983-ra készült el,
majd 1984-ben a gyártás előkészítése kezdődött meg. 1985-ben már
bemutatták a nagyközönségnek a Rába-15 traktort. További változata a
Rába-16 és Rába-17 típus. Mindhárom kistraktor
más-más típusú és teljesítményű motorral rendelkezik. A traktor
fürgeségét és jó irányíthatóságát a csuklós vázszerkezeten, a mechanikus
vagy hidraulikus kormányzáson kívül a mechanikus sebességváltójával
elérhető négy előre- és ugyancsak négy hátrameneti sebességfokozatnak
köszönheti. A hengereskerék eltolásával a hátsó futómű kikapcsolható. A
teljesítményleadó tengely működtetését a sebességváltómű bal oldalán
elhelyezett kézikar segítségével motor- vagy menetarányos helyzetbe
hozhatjuk. A gép függesztőszerkezettel és kihelyezett munkahenger
működtetésére hidraulikus gyorscsatlakozóval rendelkezik tel. Elektromos
berendezései között hétpólusú dugaszolóaljzat szolgálja a
pótkocsivontatás céljait |
● Műszaki adatok ● Archív fotók ● Prospektus ● Mezőgépteszt ● Digitális fotók ● Videó | |
Rába-180.0 összkerékhajtású, univerzális traktor (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár) |
|
|
A traktor négykerékhajtásos, elől-hátul függesztőművel
és teljesítményleadó tengellyel rendelkezik. Függesztett,
féligfüggesztett és vontatott munkagépekkel talajművelésre, vetésre,
növényvédelemre, szerves-, és műtrágyaszórásra, szállításra és
betakarítógépek üzemeltetésére alkalmas. Erőforrása hathengeres,
négyütemű, közvetlen befecskendezéses, MAN égésterű, vízhűtéses
dízelmotor. A sebességváltómű 2 mászó, 8 előre és 2 hátramenet fokozatot
biztosít. A kerekek hajtása az osztóműről kardánhajtással történik. A
teljesítményleadó tengelyek fordulatszáma 540 min-1 vagy 1000
min-1 lehet. A traktoron elöl 1db, hátul 2db kettős működésű
kihelyezett munkahenger csatlakoztatására van lehetőség. A kormánymű
hidrosztatikus, mellső és összkerék kormányzással, amelynél lehetőség
van oldalazó mozgásra is. A vezetőfülke panoráma ablakozással ellátott
biztonsági fülke, szellőztethető, hűthető és fűthető. |
● Műszaki adatok ● Archív fotók ● Prospektus ● Mezőgépteszt ● Digitális fotók ● Videó | |
Rába-Steiger 245 összkerékhajtású traktor (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár) &n<> bsbr |
|
|
A Rába-Steiger 245 traktor az 50 kN vonóerőosztályba
tartozó, négykerékhajtású, csuklós kormányzású erőgép. A traktorral
energetikailag összhangban lévő függesztett, féligfüggesztett vagy
vontatott munkagépekkel a szántáson túlmenően a talajelőkészítés további
főbb munkafázisai. pl. szántáselmunkálás, magágykészítés is jó
hatásfokkal végezhető. Erőforrása 6 hengeres, négyütemű, vízhűtéses,
turbófeltöltős, dugattyúkamrás dízelmotor. A tengelykapcsoló kéttárcsás,
száraz kapcsoló, 10 előremeneti és 2 hátrameneti fokozattal rendelkezik.
A traktor váza hegesztett lemezszerkezet, mely mellső és hátsó részből
áll. A mellső részen a motor és sebességváltómű van felszerelve, illetve
erre van erősítve a futómű és a vezetőfülke is. A hátsó részre, amely
egyben az üzemanyagtartály is, a hátsó futómű és a
munkagépkapcsoló berendezések vannak felszerelve. |
● Műszaki adatok ● Archív fotók ● Prospektus ● Mezőgépteszt ● Digitális fotók ● Videó | |
Rába-Steiger 250 összkerékhajtású traktor (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár) |
|
![]() |
A Rába-Steiger 250 traktor négykerékhajtású,
nagyteljesítményű erőgép, a Rába-Steiger 245 továbbfejlesztett változata. Motorja már
levegő-visszahűtéses és alacsonyabb a névleges fordulatszáma, a
turbófeltöltő típusa is változott. Nagyobb teljesítményű indítómotort és
új típusú generátort szereltek be. Levegőszürőbetét-állapotjelző is
helyet kapott. Új visszajelző, ellenőrző és hibajelző lámpák kaptak
helyet a műszerfalon, a régi kormánykereket pedig kicserélték magyar
gyártmányúra. Az indítást a régi elfordítható indító kapcsoló helyett új
indító nyomógombbal oldották meg. Az új hidegindító
kéziszivattyú gombbal különleges hidegindító keveréket lehet az indítás
megkönnyítése végett a motor szívócsövébe fecskendezni és –5 oC
környezeti hőmérséklet alatt már célszerű használni.
Felszerelték a vezetőfülkét jobb oldalon fent egy szlipjelző műszerrel. A
fülke új AGIS-PTUJ vezetőülést kapott, amely már a vezető testsúlyához
is állítható. |
● Műszaki adatok ● Archív fotók ● Prospektus ● Mezőgépteszt ● Digitális fotók ● Videó | |
Rába-280 összkerékhajtású traktor (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár) |
|
|
A RÁBA-Steiger 280 nagyteljesítményű
összkerékmeghajtású traktorból 2 példány készült, kb. 1985-ben a
Rába-300 traktor létrehozásával egyidőben. Lényegében a RÁBa-300 traktor
Rába D-11TL típusú új diesel motorjával szerelt Rába-Steiger traktorról
van szó, többi részegysége megegyezik a Rába-Steiger 250-es típussal.
Így egy növelt teljesítményű Rába Steiger traktort hoztak létre mely már
jóval modernebb motorral rendelkezett mint az alaptípus.
A Rába D-11TL motorról már kifejlesztésekor tudni lehetett hogy
beszerelhető lesz a Rába-250-es erőgépek hagyományos Rába-Man D-2156
MTKL-6 típusú motorjainak helyére.
A Rába-Steiger 280-as lényegében ennek az előbb említett összeépítésnek
a gyári adaptációja. |
● Műszaki adatok ● Archív fotók ● Prospektus ● Mezőgépteszt ● Digitális fotók ● Videó | |
Rába-300 összkerékhajtású traktor (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár) |
|
|
A Rába-300 traktor kifejlesztésére azért volt
szükség, mert a nagy termelési rendszer nagyobb erőgépet is igényelt,
mint a Rába-Steiger 250. A nagyközönség először az 1985. évi OMÉK-on
láthatta a gépet, majd a további években kiállításokon és
gépbemutatókon, de a sorozatgyártása sohasem kezdődött meg . A gép
méreteiben és motorteljesítményében is növekedett a 250-es típushoz
képest. Motorja 280 lóerős, Rába-DII-TL típus. Módosították a
csuklórészt, TLT-t is elhelyeztek a traktoron. Módosították az
osztóművet, így az eddigi 10 helyett 20 sebességfokozat kapcsolható.
Könnyebb kezelhetőségű lett a 3-pont függesztés. A vezetőfülke is
korszerűsödött, átcsoportosították a kezelőszerveket, változott a
légkondicionáló, fényelnyelő üvegeket kapott, a műszerfalba építettét a
terhelésarányos üzemóraszámlálót és a szlipjelzőt. |
● Műszaki adatok ● Archív fotók ● Prospektus ● Mezőgépteszt ● Digitális fotók ● Videó | |
Rába-320 összkerékhajtású traktor (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár) |
|
|
A Rába-320 traktort az 1990-es évek
közepén fejlesztették ki. A traktor motorja RÁBA D10 TLL-235 típusú,
turbófeltöltős diesel motor. A tengelykapcsoló DANA-Spicer gyártmányú. A
sebességváltóval 10 előremeneti és 2 hátrameneti fokozat kapcsolható,
terep- és országúti fokozatváltóval van ellátva. Az osztómű RÁBA
gyártmányú egyfokozatú fogaskerekes hajtómű. Kenése és hűtése
kényszerolajozással történik a sebességváltó olajozási rendszerébe
bekötve. A motor hűtése zárt rendszerű szivattyús vízhűtés, rövidre záró
termosztáttal. A mellső és hátsó futómű Rába gyártmányú öntött hídházas
hajtott futómű, lamellás differenciálzárral. Az erőgép 20,8x34 Rl
abroncsméretű ikerkerékkel vagy 30,5x32 Rl méretű egyedi abroncsozással
szerelhető. A hátsó függesztő szerkezet hidraulikus pozícióhatárolóval
van ellátva. |
● Műszaki adatok ● Archív fotók ● Prospektus ● Mezőgépteszt ● Digitális fotók ● Videó | |
Rába-360 összkerékhajtású traktor (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár) |
|
![]() |
A Rába Steiger 360 traktor nagyteljesítményű,
négykerékmeghajtású traktor, amely a 245-ös alaptípusból lett
kifejlesztve. Az erőgépet 1980-ban mutatták be először az Agromashexpon és
az OMÉK-on, és készült egy 0 széria belőle, aminek tagjait utána a még
évekig láthatták a szakemberek különböző gépbemutatókon, illetve a
Bábolnai Napokon. A legnagyobb eltérés a régebbi típusokhoz képest a
meghajtómotorban van, mivel ez a traktor már egy 6 hengeres Cummins
gyártmányú motorral üzemel.
Az alvázszerkezet és a kormányhengerek csap furatait a nagyobb
élettartam és az egyszerűbb javíthatóság érdekében hő kezelt
perselyekkel látták el.
Az erőgépbe Dana-Spicer SST-1010 2A/2 típusú amerikai sebességváltó, és
ugyancsak Dana Spicer SAE10-C-2 típusú nehézüzemű kéttárcsás
tengelykapcsoló került beszerelésre.
Az osztómű és a mellső illetve hátsó futómű RÁBA gyártmányú lett,
erősített kivitelű. |
● Műszaki adatok ● Archív fotók ● Prospektus ● Mezőgépteszt ● Digitális fotók ● Videó | |
Rába-500.0 összkerékhajtású traktor (Magyar Népköztársaság, RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár) |
|
|
A Rába 500.0 egy kísérleti erőgépvolt, melyből
csak néhány darab készült. A nagyközönségnek 1977-ben mutatták be az
Agromasexpo-n, majd az 1978-as Bábolnai napokon is, ahol a szántóföldi
gépbemutatón nehéztárcsával láthatták az érdeklődők a gépet. Az akkor
nagy feltűnést keltő gép sok szántóföldi vizsgálaton és mérésen illetve
módosításon esett át de csak prototípus maradt. A kettő darab, egyenként
245 lóerős motorral rendelkező gép névleges teljesítménye 360 kW / 490
LE. A sebességfokozatainak száma 5 előre 1 hátra. A 17 060 kg tömegű gép
8 darab 30,5X32” méretű abronccsal szerelt kerekekre támaszkodott. A
traktoron hidraulikus függesztőberendezés nem volt, csak vonólappal
rendelkezett. |
● Műszaki adatok ● Archív fotók ● Prospektus ● Mezőgépteszt ● Digitális fotók ● Videó | |
Varitrak M 63 mezőgazdasági eszközhordozó (Magyar Népköztársaság, Közúti Gépellátó Vállalat) |
|
|
Az alapgéppel egy menetben több munkaműveletet
lehet végezni, mert elöl, hátul és az alvázon egyaránt hordozhat és
működtethet munkaeszközöket. Az alapgép előre és hátramenetben is
dolgozhat, a vezetőülés és a kormány 180°-kal elfordítható. A gép elöl
és hátul egyaránt rendelkezik függesztőszerkezettel (elöl három- és
négypont függesztés, hátul szabványos hárompont függesztés ),
teljesítményleadó tengellyel és kihelyezett munkahengerek működtetéséhez
szükséges csatlakozókkal. A menetsebesség mindkét irányban
fokozatmentesen állítható. A gépre nemcsak mezőgazdasági eszközök, hanem
úttisztító eszközök is szerelhetők. A kisméretű, oldalt elhelyezett
fülke lehetővé teszi az alapgép felett is elhelyezhető munkagépek
használatát. A gépre szerelhető tartályok illetve munkaeszközök
cseréjéhez nem szükséges daru, külön erre a célra kifejlesztett
szerkezettel végezhető. A gépet az 1984-es Bábolnai Napokon is
bemutatták. |
● Műszaki adatok ● Archív fotók ● Prospektus ● Mezőgépteszt ● Digitális fotók ● Videó | |
Varitrak 4x4
K1 többcélú eszközhordozó erőgép (Magyar Népköztársaság, Közúti Gépellátó Vállalat) |
|
|
A traktort 1985-ben mutatták be
először az IKR Gabonatermelési Tanácskozásán, mely az M 63 típus
továbbfejlesztett változata. Lényeges újdonság az összkerékhajtás, a
60-40 % súlyeloszlás, a négy egyforma méretű kerék, a középen
elhelyezett vezetőfülke. Erőforrása egy 180 lóerős Rába motor,
sebességváltója Csepel-ZF, mely irányváltóval is rendelkezett. A gép
első és hátsó részén is van függesztőszerkezet és teljesítményleadó
tengely, mely cserélhető 20 vagy 21 bordás tengelycsonk. A traktor üzemi
fékberendezése egykörös, négykerékre ható légfék, pótkocsi
csatlakozással. A rögzítőfék két kerékre hat. A kihelyezett
munkahengerek működtetéséhez elől és hátul egyaránt 3-3 darab csatlakozó
található. A tengelykapcsoló egytárcsás, száraz. A mechanikusan kapcsolt
fokozatok egymást átfedő sebességtartományokban hidrosztatikusan,
fokozatmentesen módosíthatók. A gép a bőnyrétalapi Kossuth TSz-ben
dolgozott, ahol szántásban, magágykészítésben és vetésben is
kipróbálták. |
● Műszaki adatok ● Archív fotók ● Prospektus ● Mezőgépteszt ● Digitális fotók ● Videó | |
Varitrak 4x4
K2 eszközhordozó többcélú erőgép
(Magyar Népköztársaság, Közúti Gépellátó Vállalat) |
|
|
A Varitrak 4x4 erőgép második
változata az úgynezevezett K2-es prototípus 1986-ban készült el, melyet
elődjével együtt a Bábolnai Napokon láthatták először az érdeklődők.
Jelenetős változásokat eszközöltek mind külsőleg, mind szerkezetileg,
valamint a súlyeloszlás 50-50 %-ra módosult. A traktor újonnan
kifejlesztett váltója lehetővé tette, hogy 2,92-14,28 km/h
sebességhatárok között bármilyen sebesség elérhető. Ezt a mechanikus
fokozaton belüli hidrosztatikus sebességmódosítás teszi lehetővé. A
munkagépek csatlakoztatásának és üzemeltetésének szempontjából hasonló
tulajdonságokkal bír, mint elődje. A Varitak prototípusok ezen példánya
jelenleg is üzemel, Nagycenken. Szántásban például egy öt fejes
ágyekével napi 10-11 hektár teljesítményt produkál 22-24 l/ha
fogyasztással. |
● Műszaki adatok ● Archív fotók ● Prospektus ● Mezőgépteszt ● Digitális fotók ● Videó | |