Szervestrágyázás                                                       

      A hazai mezőgazdaságban az 50-es évek végétől különböző szervestrágya-szórási technológiák terjedtek el, amelyek legtöbbje azonban csak részben felelt meg a követelményeknek. A későbbi időszakban alkalmazott technológiák közül egyfázisú és kétfázisú eljárásokat maradtak életképesek. Az egyfázisú technológiák alkalmazói a trágyát az erre a célra kialakított szervestrágyaszóró pótkocsikkal vagy felépítményes tehergépkocsikkal szállítják és szórják szét. A kétfázisú eljárásnál a szerves trágya szállítása és a szórás elkülönül egymástól. Ehhez a technológiához speciális trágyaszóró gépeket alkalmaznak, melyeket billenőplatós szállítójárművekről töltenek fel trágyával. A szervestrágyaszóró gépekkel megvalósítható technológia tekinthető hazánkban hagyományosnak. A szállító-szóró gépet hidraulikus forgórakodóval rakják meg. A kialakított szervestrágyaszóró pótkocsik egy- vagy kéttengelyes változatúak, általában lehordószerkezetes univerzális egy vagy kéttengelyes pótkocsik szervestrágyaszóró adapterrel szerelt változatai. Egyes trágyaszóró pótkocsik felépítményes változatokban is készültek hazánkban a mezőgazdaságban használt összkerékhajtású tehergépkocsikra.
     Az egyfázisú szervestrágyaszórók legelső itthon megjelent példányai közé az NDK mezőgépipar Fortschritt D-352 kéttengelyes járószerkezetű vízszintes szórótengelyű gépei tartoztak melyek az 1960-as évek elején jelentek meg és hatalmas darabszámban dolgoztak. Jó néhány Jugoszláviában gyártott RS-76/B majd a módosított RS-79/D hasonló kivitelű pótkocsi is munkába ált. 1967-ben megjelent az újabb NDK fejlesztésű típus mely már jóval modernebb volt mint elődje, és már az univerzális pótkocsik kategóriájába tartozott Fortschritt T-087 típusjellel. A kivitel maradt, de sokat javítottak a szórásképen és a lehordószerkezet meghajtásán. Erősebb kocsiszekrényt és jobb terepjáró képességű járószerkezetet kapott. 1970-ben megjelent az itthoni gyártású HÓDGÉP MLP-6 Alterna univerzális lehordószerkezetes pótkocsi, mely új fejlesztésű kéthengeres függőleges keresztirányban mozgó szórószerkezetével tovább bővítette a hazai szórógép választékot. A nagy áttörés a szervestrágya-szórás egyfázisú technológiájában a Fortschritt HTS-90.04/T-088-as típusú univerzális tandemfutóműves nagyteherbírású lehordószerkezetes pótkocsik megjelenése jelentette 1971-ben. Ez a munkagép D-353-as függőleges 4 függőleges elrendezésű szóródobos szóróadapterrel felszerelve, és kb. 100 Lóerős teljesítményű erőgéppel üzemeltetve, nagy teljesítményű, nagy tömegű szervestrágya-szórást tett lehetővé a mezőgazdasági nagyüzemek számára. Még a hetvenes években megindult az itthoni gyártása a HÓDGÉP és a FORTSCHRITT kombinát közös kooperációjában a HÓDGÉP szegedi (mórahalmi) gyáregységében, amely egészen a kilencvenes évek közepéig tartott. A T-088-as szervestrágyaszóró készült felépítményes változatban is az itthoni gyártású RÁBA MAN-22.230 és 26.230 DFKA nagy teherbírású összkerékmeghajtású billenőplatós tehergépkocsik felépítményeként SZF-10 típusjellel. A T-088-as elterjedésével, itthoni gyártásának beindulásával egyidőben több itthoni mezőgépgyártó vállalat kezdett új fejlesztésű univerzális pótkocsik és szervestrágyaszórók gyártásába. Így indult meg a Szentendrei Erdészeti Jármű és Gépgyártó Vállalatnál a T-6-74 egytengelyes járószerkezetű szervestrágyaszóró pótkocsi gyártása, mely hasonló működési elvű mint a T-088 de kisebb teherbírású függőleges és vízszintes tengelyű szórószerkezettel egyaránt felszerelhető szórógép volt aminek fejlesztett változatát a mai napig gyártják. A másik kisebb teherbírású, keskeny kialakítású vízszintes elrendezésű szórószerkezettel szerelt kéttengelyes járószerkezetű pótkocsit a HÓDGÉP alakította ki SZP-5T jelzéssel melynek az IFA-W50 LA/Z összkerékmeghajtású billenőplatós tehergépkocsikra szerelt felépítményes változata 1978-ban jelent meg SZF-5 néven. A hetvenes évek végén 1978-ban jelent meg a T-088 géphez teljesen hasonló kivitelű és teljesítményű SZTP-108 univerzális lehordószerkezetes pótkocsi amelyet a Nyíregyházi Mezőgép gyártott a 80-as években végig. Ugyancsak a Nyíregyházi Mezőgép egyik teljesen új fejlesztése volt az NTSZ-6 típusú speciális szervestrágyaszóró pótkocsi mely a trágyát a pótkocsi elején egy speciális szórószerkezettel oldalra nagy szélességben terítette. Az előbb felsorol típusok nagy része gyártásban maradt végig a 80-as években, de e mellett importból, a szomszédos Csehszlovákiából is érkeztek nagyobb tételben szervestrágyaszóró gépek RUR-55 és „RA” jelzéssel. A RUR típusú szórógépek egy korábbi változata már a hetvenes években is jelen volt mezőgazdaságunkban igaz nem nagy darabszámban, az „RA” változatoknak még SKODA LIAZ MTS tehergépkocsira szerelt felépítményes kivitele is volt. A szovjet PTU típusokból is érkezett néhány darab.
     A kétfázisú technológia a szovjet RPN-4 típus megjelenésével terjedt el a mezőgazdasági nagyüzemek között. A billenőplatós szállítójárművekről feltölthető vízszintes szóró hengerrel szerelt oldalra szórógépnek hamar elkészült hazai modernebb kivitelű változatai. Ezeket a típusokat az Szentendrei Erdészeti Jármű és Gépgyártó Vállalat fejlesztette ki és gyártotta TG-7 és TG-10 típusjellel a 80-as években. A TG-10-est a mai napig gyártja a Jogutódja. A Nyíregyházi Mezőgép Vállalat is megjelent hasonló rendszerű SZTG-6,5 jelzésű géppel. Ez a technológia sokkal nagyobb és precízebb munkaszervezést és hatalmas szállítási kapacitást igényel, de ezek biztosítása esetén sokkal nagyobb szórásteljesítményt lehet elérni mint a hagyományos egyfázisú technológia gépei.

 
                   MLP-6 (Alterna) szervestrágyaszóró pótkocsi
         (Magyar Népköztársaság,
Mezőgép Vállalat Hódmezővásárhely)
                                                                                    

   Az MLP-6 ALTERNA típusjelű kaparóléces lehordószerkezetes pótkocsi szervestrágyaszór adapterrel szerelt mezőgazdasági szállító és munkaeszköz. Rendeltetése szerves trágya szállítása és kiszórása. A marórendszerű szóróberendezés 2,5 és 8 m között állítható szórószélességben jó szórómunkát végez. Az alvázhoz valamint az oldalfalakhoz egyszerű módon csatlakoztatható adapter állókeretből, mozgókeretből, valamint két függőleges elrendezésű szóró dobból áll. A mozgókeret a tépőfogakkal ellátott és forgómozgást végző szóródobokkal oldal irányú alternáló mozgást végez. A lehordó - és szórószerkezet hajtása a traktor teljesítményleadó tengelyéről történik.
 Műszaki adatok  Archív fotók  Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                  Fortschritt T-087 szervestrágyaszóró pótkocsi
    (Német Demokratikus Köztársaság,
VEB Landmaschinenbau Neustadt)
                                                                   

 A T-087 jelű pótkocsi 5t teherbírású, lemezszekrényes, többcélú, lehordószerkezetes mezőgazdasági szállítóeszköz. A kocsi hátsó fallal szerelve felhasználható, szálas anyagok, siló és egyéb mezőgazdasági termény szállítására. Az oldalfalak nem hajthatók le, a mellső- és hátsófal viszont leszerelhető illetve a felső csukló körül elfordítható. A kocsiszekrény fenékrészébe épített láncos lehordószerkezet segítségével a szállított termény hátrafelé üríthető. A kihordóberendezést a traktor eroleadó tengelye a vonórúd alá szerelt kardántengely és a két fokozatú hajtómű kilincsművén keresztül hajtja. A kardántengely védőburkolattal van ellátva. A pótkocsi tartozékát képezi a trágyaszóró szerkezet, amely az oldalfalak hátsó részére erosíthető. A trágyaszóró szerkezet két egymással szembeforgó fogazott tépő dobból áll. A pótkocsi fékezése a mellső kerekekre ható "Westinghause" rendszerű légfékberendezéssel történik.
 Műszaki adatok  Archív fotók  Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                 Fortschritt T-088 szervestrágyaszóró pótkocsi
         (Magyar Népköztársaság,
Mezőgép Vállalat Hódmezővásárhely)
                                                                                    

  A T-088 jelű pótkocsi egytengelyes, D-353 jelű szervestrágyaszóró adapterrel felszerelt, lehordószerkezetes mezőgazdasági szállítóeszköz. A trágyaszóró szilárd szerves trágya, komposztált anyagok szállítására és kiszórására alkalmas. A kocsiszekrény ürítőszerkezetének hajtása hidraulikus, szórószerkezetének meghajtása mechanikus, a traktor teljesítményleadó tengelyéről történik. Terhelésszabályozóval felszerelt üzemi fékberendezése négy kerékre ható, egyvezetékes légfék. A lehordószerkezet két tagból áll, típusa kaparóléces, melynek vonóelemeit ipari szemeslánc képezi. A szervestrágya szóró adapter egy külön egységet alkot, amely csavarkötéssel csatlakoztatható a kocsiszekrény hátsó végéhez.
 Műszaki adatok  Archív fotók  Prospektus Mezőgépteszt Digitális fotók  Videó
 
                       SzTP-108 szervestrágyaszóró pótkocsi
                (Magyar Népköztársaság,
Mezőgép Vállalat Nyíregyháza)
                                                                                    

  A szervestrágyaszóró pótkocsit egytengelyes tandem futóművel és alacsonynyomású gumiabroncsokkal szerelték fel. Az alváz négyszög keresztmetszetű központi gerinctartója lemezből hideghengereléssel került kialakításra. A vonórúd mellső részébe ágyazták a vonószemet. A kocsiszekrény alapja C profilú előre gyártott lemezekből van összeállítva. A lehordószerkezet csigahajtóműből, hidromotorból, meghajtótengelyből, láncfeszítő görgőből áll. A szóróberendezés csavarkötéssel egy egységben szerelhető fel a pótkocsi kocsiszekrényének hátsó függőleges oszlopára. A keretbe önbeálló golyóscsapágyakba ágyazták a 4 db függőleges elrendezésű szóróhengert. A keret alsó tartójára vannak felszerelve a kúpkerék hajtóművek, minden szóróhenger a hajtását külön-külön kúpkerék-hajtóműről kapja.
 Műszaki adatok  Archív fotók  Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
       T-6-74 trágyaszóró szélesen és keskenyen szóró adapterrel
       (Magyar Népköztársaság,
Erdészeti Gépgyártó Vállalat Szentendre)
                                                                                    

 Az egytengelyes, kétféle szervestrágyaszóró adapterrel felszerelhető és lehordószerkezettel ellátott mezőgazdasági szállítóeszköz szilárd szerves trágya és komposzt szállítására és a rendeltetési helyen történő ürítésére, illetve felszíni kiszórásra szolgál. A kocsiszekrény alján van beépítve a két tagból álló kaparóléces, láncos lehordószerkezet. A kocsiszekrény hátsó végéhez oldható kötéssel csatlakozik egy zárt szelvényekből kialakított keret, melyben a négy függőleges szélesen szóró hengert és a hengereket hajtó kúpfogaskerék házakat ágyazták.  A kocsiszekrénybe épített lehordószerkezet hajtását a traktor hidraulikus rendszeréről működtetett hidromotor biztosítja egy csigahajtáson keresztül. A hidromotor fordulatszámának fokozatmentes változtatását a hidraulikus rendszerbe épített mennyiségállandósító biztosítja, melyet a traktor vezetőfülkéjében helyeztek el. A vonórúd az alváz főtartóinak meghosszabbításaként van kialakítva.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó  
 
                      TG-7 és TG-10 szervestrágyaszóró gépek
       (Magyar Népköztársaság,
Erdészeti Gépgyártó Vállalat Szentendre)
                                                                                    

  A TG jelű speciális szervestrágyaszóró gép hidraulikusan leengedhető oldalfallal és kocsiszekrénnyel, valamint vízszintes elrendezésű oldalraszóró szerkezettel rendelkezik és az oldalraszóró gépek csoportjába tartozik. A traktorvontatású szórógép feladata a billenő felépítményes szállítóeszközökön a táblára kiszállított szerves trágya fogadása valamint kiszórása. Az állandó fordulatszámú szóróhengerek hajtása a traktor teljesítményleadó tengelyéről történik. A trapéz kormányzású szórógép vontatórúdja a traktor hidraulikusan működtetett egytengelyes vonóhorgához kapcsolódik. A kocsiszekrény bal oldalához csapszegeken keresztül kapcsolódik a kettő darab kettős működésű hidraulikus munkahengerrel le-és felcsukható oldalfal, a két tagból álló vízszintes szórószerkezet pedig a jobb oldali mellső és hátsó falhoz.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó 
 
                           SzTG-6.5 szervestrágyaszóró gép
                (Magyar Népköztársaság,
Mezőgép Vállalat Nyíregyháza)

  Az SzTG-6,5 típusú gép kifejlesztésével lehetővé tették az akkor gyártott max. 6,5 t teherbírású, 4600 mm-nél nem nagyobb platójú oldalra billenõ szállítóeszközökkel való rakodást is. Az SZTG-6,5 vontatott kivitelű, kéttengelyes, fúvott gumiabroncsozású gép. Elvi kialakítása megegyezik az RPN-4 típuséval. Eltérés, hogy a kocsiszekrény alján négy sávban láncos-kaparóléces lehordó található. A láncsebesség változtatható. A szekrény jobb oldalán pedig két tagból álló szóródob van, amelyen három sorban csavarvonalban elhelyezett dobólapátok vannak. A dobólapátok fölé rátöltésgáttó rácsozatot szereltek. A kocsiszekrény bal oldalán az oldalfal lenyitható. A szóródob hajtását a traktor TLT-jérõl kapja. A hajtás elemeit beépitett nyomatékhatároló védi. A lehordószerkezetet csigahajtóművön keresztül hidromotor működteti, melynek szabályozására mennyiség határoló szelepet építettek be.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                             RPN-4 szervestrágyaszóró gép
                                                           (Szovjetunió)

  Kéttengelyes, vontatott kivitelű, jobb oldalra szóró dobos szórószerkezettel ellátott szervestrágya-szórógép. A billenõszekrényes szállítóeszközzel kiszállított trágya a kocsiszekrényébe közvetlen bejuttatható, mivel annak építése alacsony, illetve emelhetősége következtében a talajra is leengedhető. A kocsiszekrény első és hátsó része merevtengelyes járószerkezettel alátámasztott. A hátsó és a trapézkormányzású első futómű himbakaron és két hidraulikus munkahengeren keresztül kapcsolódik a kocsiszekrény falához. A lehordószerkezet láncos kaparóléces. A rakfelület jobb oldalán vizszintesen végighúzódó szóródob palástjára csigavonal mentén vannak az íves fogak hegesztve. A gép hajtását a traktor erőleadó tengelyéről kapja. A kocsi oldalfala két hidraulikahengerrel emelhető, és teljesen a földre hajtható. A gép feltöltéséhez mind a kocsiszekrényt, mind az oldalfalat a talajra kell engedni.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
             Howard Rotaspreader 25C szervestrágyaszóró gép
                                                             (Anglia)

 Az IKR által behozott angol gyártmányú, Howard Rotaspeader egytengelyes, vontatott kívitelû gép, kör keresztmetszetû kocsiszekrénnyel készült, amely szekrény a jobb oldali felsõ negyed részén nyitott. A kocsiszekrény középvonalában egy átmenõtengelyre két sorban a kocsi aljáig len/ú)ó 10...15 db lánc van tartófülekre csavarozva. A láncágak végeíre kettös irányba hajlított L aiakú marókalapácsokat helyeztek. A TLT-rõl lassitóáttéteflel hajtott szórólánc a megtöltött szekrényrõl trágyacsomókat mar ki a kalapácsaival, s azt oldafra kiröpítí. A kezdetben a forgásiránnyal ellentétesen felcsavart láncnak a centrifugálís erõ hatására növekszik a hossza, s igy a tartálykocsi aljáról is kidobja a trágyát. Egyes tipusain a szórólánc sebessége négy fokozatban állitható. A szórókocsí hátrányaként az említhetõ meg, hogy nem minden konzisztenciájú trágya szórására lehet felhasználni.
 Műszaki adatok ● Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                     SzF-5 IFA szervestrágyaszóró felépítmény
         (Magyar Népköztársaság,
Mezőgép Vállalat Hódmezővásárhely)
                                                                                    

  Az SzF-5 felépítmény IFA W50 LA/Z 3SK 5ND összkerékhajtású tehergépkocsi billenthető kocsiszekrényének helyére szerelhető fel. A HÓDGÉP 1978-ban fejlesztette ki a felépítményt. A gép fő szerkezeti részei: kocsiszekrény a mellső magasítóval, a láncos-kaparóléces lehordó szerkezet, a hidraulikus és mechanikus energiaátvivő berendezés. A szervestrágyaszóró felépítmény a tehergépkocsi eredeti kocsiszekrényének helyére, annak bázisfelületére szerelhető fel. A felépítmény lemezből került kialakításra, amelynek alsó részén helyezkedik el a  láncos kaparóléces lehordószerkezet. A szóródobokat is hidromotor hajtja. A lehordólánc sebessége kétfokozatú Parker típusú kétutas mennyiségszabályozóval állítható, a szórószerkezet fordulatszáma állandó. A felépítmény hajtása hidrosztatikus úton történik. A tehergépkocsi eredeti hidraulika szivattyúja egy irányváltó szelepen és nyomásszabályozó szelepen keresztül hajtja a szórószerkezetet.
 Műszaki adatok Archív fotók  Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
                  SzF-10 RÁBA szervestrágyaszóró felépítmény
         (Magyar Népköztársaság,
Mezőgép Vállalat Hódmezővásárhely)
                                                                                    

  Az HÓDGÉP SZF-10 szervestrágya-szóró felépítmény a RÁBA-MAN U. 22.230 DFKA és 26.230 DFKA összkerékmeghajtású háromtengelyes tehergépkocsira, a billenõfelépítmény helyére szerelhető fel. Rendeltetése szervestrágya nagyteljesítményű szállítása és a szántóföldön történő kijuttatása szabályozott mennyiségben. A szervestrágya-szóró négy függõleges szóródobos megoldású. A működési elve megegyezik a Fortschritt/Hódgép T-088 vontatott típussal, annak a felépítményébõl lett kialakítva 1978-ban. Láncos kaparóléces lehordószerkezettel rendelkezik, melynek lehordási sebessége 10 előtolási fokozatban állítható be. A lehordóláncot hidromotor hajtja. A szóródobok hajtása itt is mechanikus.
 Műszaki adatok Archív fotók  Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó